01 2060 713 | 099 6096 790

Ostanimo doma!

Dragi roditelji, vjerujem da ste zadnjih dana i previše puta čuli ovo upozorenje i da ga se odgovorno pridržavate. Što to u praksi znači za jednog roditelja? Rad od doma, škola na daljinu, gotovo ovisničko praćenje najnovijih vijesti, pandemija, potres, nabavka namirnica, zabrinutost za budućnost i tjeskoba. Ostavimo to na trenutak po strani i pogledajmo našu djecu.

 

I oni su iščupani iz svoje sigurne svakodnevnice i socijalne mreže u kojoj su ostvarivali svoje potrebe za druženjem i igrom. Zatvoreni su doma , a potpuno ne razumiju zašto je to tako. Traže li vašu pažnju, zovu li vas da se igrate s njima, igraju li se igračkama koje imaju, listaju li slikovnice, crtaju li? Ili većinu vremena provedu uz mobitel, televizor, tablet, računalo...

Dijete kojem se posvećuje potrebna pažnja, lakše se prilagođava i savladava nove situacije. Svakodnevno razgovarajte sa svojim djetetom i slušajte ga. Slušanje je najbolji način da shvatite o čemu razmišlja, kako se osjeća, kako uči i shvaća. 

Svakom djetetu je potrebna igra. Ono u igri najlakše uči, opušta se, zabavlja, razvija motoriku, maštu, mišljenje, surađuje, obogaćuje govor.  

Stoga, slušajte svoje dijete i igrajte se s njim!

Budimo opet odgovorni i pokušajmo im u ovim izazovnim vremenima ispuniti  svakodnevnicu zanimljivim i korisnim aktivnostima.

Odvojite svoje vrijeme za njih. Neka to bude vrijeme za veselje, smijeh i ljubav.

KORISNE IGRE I AKTIVNOSTI RODITELJA I DJETETA 

Zabavne vježbe koncentracije i opažanja:

  • Neka dijete dobro pogleda neki predmet. Zatvorenih očiju neka ga što detaljnije opiše. Na taj način možete se čak i natjecati (tko će zapamtiti više detalja)
  • Plešite, zauzimajte razne položaje, a tad viknite stop – dijete mora ostati u položaju u kojem se zateklo.
  • Križno gibanje – jedna od osnovnih vježbi kojom se paralelno aktiviraju obje moždane polutke te poboljšava koordinacija lijevo-desno, disanje, izdržljivost, sluh i vid. Vježba je također korisna za poboljšanje koncentracije i lakše ispunjavanje zadataka. Dijete stupa u mjestu naizmjence dotičući desno koljeno lijevim laktom i lijevo koljeno desnim laktom.
  • Vježbati koncentraciju možete pomoću raznih didaktičkih igara, od kojih su najbolje puzzle (broj puzzli ovisi o dobi djeteta). To su igre u kojima vidite koliko je vaše dijete predano zadatku te koliko se trudi.
  • Klasifikacije – npr. neka dijete iz skupine kocaka izdvoji one žute boje, neka u časopisu pronađe odjeću koju nosimo zimi, neka nabroji npr. pet divljih životinja i sl.
  • Igre sa slikama, razglednicama potiču razvoj pažnje, pamćenja, zapažanja. Slike se rašire po stolu. Zadatak je djeteta da što prije i brže odgovori na pitanja. Pitanja se, naravno postavljaju u zavisnosti od sadržaja slike, postupno sve teža i teža. Npr. na kojoj slici ima više crvene ili plave boje?, Na kojoj je više ljudi, biljaka ili životinja?, Gdje je prikazan rad, igra, sport
  • Društvene igre (čovječe ne ljuti se, memori, domino) - razvoj pažnje i pamćenja, usvajanje pojma broja, radost zbog uspjeha, podnošenje neuspjeha

Aktivnosti i igre za poticanje govorno-jezičnog razvoja,razvoj grafomotorike i predvještina čitanja i pisanja:

  • pjevanje i plesanje uz ritmičke pjesmice, čitanje priča 
  • prepričavanje doživljaja, priča, mijenjanje završetka poznatih priča, pričanje nove priče prema poznatoj s novim likovima, što bi bilo da je...
  • izmišljanje riječi na zadani slog (na, ta sa...), stvaranje lanca riječi (isti početak ili kraj), igra kalodont(reci riječ na završno slovo)
  • traženje sličnosti (bijelo kao...), traženje suprotnosti (brzo – polako, oštro – tupo, veliko – malo, visoko – nisko, crno – bijelo, usko – široko, ...) reci jednu stvar koja je velika i jednu koja je mala, što može biti usko, a što može bit široko
  • igre scenskim lutkama
  • traženje riječi koje se slažu (tata - salata, riče – viče...)
  • igra Nabroji: Što sve može biti plave boje? Koje je voće crvene boje? Što se sve nalazi u kupaonici? Što sve možemo rezati? Koje životinje imaju dvije noge? Što sve u ovoj prostoriji počinje na glas s? Nabroji tri životinje koje počinju na glas m , Što sve možemo kupiti u trgovini na glas k , Što je sve potrebno liječniku u njegovom radu? Koje životinje žive u šumi? Lutka je igračka – koje još igračke poznaješ? Kakav može biti stol? Što možemo raditi olovkom?
  • stvaranje kategorija riječi (beba, auto, kocka su… igračke)
  • prepoznavanje riječi koja se ne uklapa u niz (konj, krava, pile, kruška...)
  • Kako se zove čovjek/žena koji podučavaju djecu u školi, koji liječe životinje, koji voze avion, koji popravljaju itd..?
  • Prepričaj priču/događaj, sastavi priču iz vlastitog iskustva, ispričaj priču prema slici
  • Zajedničko čitanje priča i gledanje filmova ( djetetu tumačite postupke likova - prepoznavanje tuđih i svojih emocija, razvoj empatije
  • Izrezivanje i izrađivanje slova od različitih materijala (papira, tkanine, brusnog papira, plastelina..), raditi vlastitu slovaricu sa slovima i izrezanim slikama predmeta koji počinju tim slovom
  • Crtanje, bojanje i modeliranje - kreativnost, pravilno držanje olovke, preciznost, snalaženje na papiru (odozgo prema dolje, s lijevog na desno). nizanje kuglica, tjestenine, rezanje škarama kružnih oblika, izrezivanje složenijih oblika, sastavljanje – igra sa sitnim kockicama i predmetima, bojanje do rubova, igre tipa "origami" – presavijanje papira

Razvoj samostalnosti, kulturno-higijenskih i radnih navika:

 Potičite ga da:

  • se samo obuče, obuje, umije, opere zube, počešlja, upotrebljava WC
  • samo uzme jednostavni obrok npr.doručak
  • nauči zaključati i otključati vrata (mora znati kome smije otvoriti kada je samo kod kuće)
  • nauči vezati vezice na tenisicama, zakopčavati dugmad
  • složi prljavo suđe u perilicu
  • skupa s vama sortira prljavi veš, slaganje čiste odjeće
  • nauči kada i kako može koristiti telefon (nazvati roditelje na posao ili u slučaju neke nezgode nazvati susjeda, rođaka)
  • zapamti ili prepoznaje bar položaj kazaljki na satu u vrijeme kada treba poći u školu, na spavanje, kad se ustajemo iz kreveta, kad je vrijeme za ručak i sl.

VAŽNO: Ne propustite pohvaliti svoje dijete!

Pripremila: Antonija Kustura, prof.logoped