01 2060 713 | 099 6096 790

Stres i mentalno zdravlje djece 

Trenutno se nalazimo u vrlo izazovnom vremenu. Epidemija korona virusom i nedavni potres u Gradu Zagrebu, postali su dio naše svakodnevnice. Do nedavno smo izlazili u prirodu, družili se sa prijateljima, išli u kazalište ili crkvu. Sada to više nije moguće.

U ovom vremenu, u kojemu vladaju objektivno stresni uvjeti življenja, javljaju nam se razne misli: „Da li će se potres ponoviti?“, „Da li ću se zaraziti korona virusom?“, „Da li ću dobiti plaću za slijedeći mjesec?“. Sa navedenim mislima dolaze i razni neugodni osjećaji poput tjeskobe, straha, panike ili pak sniženog raspoloženja, kada nam nije do ničega.

Ako mi, odrasli, koji u potpuno imamo razvijen sustav prosuđivanja i zaključivanja, imamo toliko briga i neugodnih osjećaja… kako se djeca nose s novonastalim situacijama? 

Suprotno čestom vjerovanju odraslih kako „djeca ništa ne razumiju“ ona vrlo brzo prepoznaju kada se nešto ozbiljno događa u njihovoj okolini. Djeca će osjetiti da su njihovi roditelji i druge bliske osobe uznemireni, čuti će neke informacije na televiziji koje ne razumiju, čuti će odrasle kako zabrinuto komentiraju ili razgovaraju te će na temelju toga stvoriti vlastitu sliku toga što se događa. Najčešće, obzirom da mogu imati bujnu maštu i imaju drugačije poimanje svijeta, slika koju stvore će biti puno gora i opasnija od stvarnosti, primjerice da je osoba umrla, da su oni ti koji su na neki način odgovorni za bolest osobe i sl..
Stoga je izuzetno važno pojasniti im situaciju na način prikladan njihovoj dobi. 

Kako djetetu objasniti jedan tako kompliciran koncept kao što je COVID-19? Kako pomoći sebi i djetetu da se nosi sa preplavljujućim osjećajima?

Kako djetetu objasniti COVID-19?

Djeca predškolske dobi ne trebaju znati mnogo detalja. Važno je umanjiti njihovu zabrinutost za svoju sigurnost ili članove obitelji.

Može im se i reći:

“Dijete će se teže zaraziti ovim virusom nego odrasli.”
“Baka i djed će ovih dana biti više doma i manje izlaziti van kako bismo osigurali da se ne zaraze.”

Pitanja koja djeca ovog uzrasta mogu postaviti i mogući odgovori:

  • Pitanje: “Hoću li dobiti korona virus ako sam zločest/a?”
  • Odgovor: “Ne, ljudi ne dobiju virus jer su zločesti.”

  • Pitanje: “Hoću li ići u vrtić za dva dana?” “Kad ćemo ići Luki na rođendan?”
  • Odgovor: “Sada ćemo malo više dana biti zajedno kod kuće. Ti nećeš ići u vrtić, a mama i tata neće ići na posao jer je malo više ljudi bolesno i moramo paziti da ostanemo zdravi. Igraonica u kojoj je Luka htio slaviti rođendan je sad zatvorena zbog bolesti. Lukina mama će nam javiti kada Luka bude mogao slaviti rođendan.”

  • Pitanje: “Zašto ne mogu ići s mamom/tatom u dućan?”
  • Odgovor: “Znam da jako voliš ići sa mnom u dućan. Sada, zbog čuvanja tvog zdravlja i ostalih članova obitelji, važno je da što rjeđe izlazimo van, da što brže obavimo kupnju i da nas što manje ide van. Možeš mi reći što želiš da ti donesem iz dućana. Kada bolest nestane, moći ćemo ponovno ići u dućan kao i prije.”

Na koji način uputiti djecu o osnovnim mjerama opreza koje mogu poduzeti da smanje rizik od zaraze?

Pomognite djeci da se osjećaju kao da i oni imaju kontrolu nad svojim zdravljem. Naučite ih da im dovoljno spavanja, zdrava prehrana i higijena mogu često pomoći da ostanu jaki i zdravi. Objasnite da redovito pranje ruku također pomaže u sprečavanju širenja virusa na druge. Budite dobar uzor i dopustite svojoj djeci da vas često vide kako perete ruke!
Koristite razgovor o koronavirusu kao način da pomognete djeci da nauče o svojim tijelima, poput načina na koji se imunološki sustav bori protiv bolesti.

“Ako se želimo zaštititi od ovog virusa moramo redovito prati ruke, čak i malo duže nego to činimo inače jer je ovaj virus malo otporniji od ostalih. Nakon pranja moramo dobro osušiti ruke i ako je moguće brisati ih papirnatim ručnikom radi bolje higijene.”

“Kako bismo povećali sigurnost tebe i članova obitelji važno je da češće čistimo i peremo igračke, mobitel, kvake i druga mjesta u kući/stanu koje često dodirujemo.”

Kako možete pomoći djeci da se nose sa neugodnim osjećajima poput straha i panike?

  • Dozvolite djetetu da izrazi kako se osjeća. Važno je da dijete zna da smije pred vama izraziti svoj strah i zabrinutost. Koliko god puta je to potrebno, strpljivo saslušajte dijete o tome kako se osjeća u vezi situacije.
  • Budite emocionalno i fizički dostupni – dijete će možda imati više potrebe za pažnjom, fizičkim kontaktom poput zagrljaja ili naprosto bivanja u vašoj blizini.
  • Ograničite djetetu izlaganje vijestima – ograničite izlaganje medijima radi smanjivanja osjećaja panike i anksioznosti
  • Objasnite djetetu što je to korona virus te kako nastaje potres – dopustite djetetu da vas pita sve što ga zanima o ovim temama. Razgovor završite sa sudjelovanjem u nekoj ugodnijoj aktivnosti kao što je igra.
  • Održavajte obiteljsku rutinu – u ovom razdoblju nepredvidljivosti, dobro je održati stabilnom obiteljskom dinamiku. Održavajte rutinu i vrijeme obroka, odlaska u krevet i male rituale poput čitanja slikovnice prije spavanja.
  • Pokažite djetetu kako da se opusti – podučite dijete tehnike disanja ili mindfulness aktivnosti
  • Budite uz dijete prije spavanja – možda će dijete pokazivati veći strah od odvajanja. Budite dulje uz njega prije spavanja, uz čitanje slikovnica i tehnike opuštanja.
  • Razvijajte kod djeteta osjećaj zahvalnosti – izražavanje zahvalnosti se pokazala kao važna odrednica mentalnog zdravlja. Pokažite svojim primjerom, kako i u ovim izazovnim vremenima, imamo puno razloga za biti zahvalni.
  • Budite uzor djetetu u nošenju s ovom stresnom situacijom – djeca su poput spužvica koje sve upijaju. Zato je važno biti dobar primjer i u ovoj situaciji. Pokažite da je uredu pokazivati osjećaje ali i podučite djecu kako da se nose s preplavljujućim osjećajima straha i tjeskobe.

Literatura: